Fisketuren

Dagen efter hemkomsten från fafars syster i  Gävle vaknade jag ganska tidigt, runt kl 08.00, av att farfar hojta från köket..det är dags å vakna nu din sjusovare. Jag stutsade upp från sängen fort som bara den innan farfar kom in och kastade kallt vatten eller hitta på nåt annat tok, det hände i bland då han tyckte att jag sov bort hela dan, fast han gjorde det med med glimten i ögat förstås för han tyckte om att skoja med mig.
Ja så var frukosten avklarad, mycket och gott som alltid, för farmor sa att farfar och jag måste ha mycket mat i magarna om vi skulle orka hela förmiddagen!

Vad ska ni hitta på idag då undrade hon? Vi ska ut å ta upp en stor gös till kvällsmat sa farfar, å kanske några fina aborrar eller siklöja som jag kan lägga in i röken, det blir väl gott, mums sa farmor och jag i mun på varandra. Vi knallade iväg ner till sjön, vi genade över farmors bror Bertils tomt, det fick vi göra. Bertil Borgström som han hette bodde alldeles nedanför farmor och farfar, deras tomter gränsade mot varandra och det var där farmor och hennes bror hade vuxit upp, ett jätte fin ställe, alldeles ner vi sjön ekoln.

Nere vid sjön fanns en stor sjöbod som Bertil förvarade en massa fiskeredskap i. Det var två rum i sjöboden i det inre rummet hade han en massa nät och andra saker som en fiskare måste ha. Men farfar hade sina fiske grejor i det första rummet,dom låg i en gammal trälåda, rev,krokar å sånt, farfar tog med hela lådan ut till hans roddbåt,
för vi skulle ta den i stället för Tuffa Viktor som var han stora fiskebåt.

Det är ju bara du och jag sa farfar så den räcker bra. Vill du ro! sa han till mig! då vi lossade båten, det gör jag gärna sa jag och tog plats i mitten av båten. Farfar satte sig längst bak och började genast att rota i lådan med fiskegrejorna.

Va i helfrisyr är mitt kaleva drag skrek han rakt ut, ere nån drummel som har tjuvlånat det! å inte lagt tillbaka det..då dj..... nähh här ere ju..ursäkta,ursäkta, jag vart riktigt orolig sa han för jag måste ha det för det är ju mitt tur drag,han satte fast det på linan och spottade tre gånger på draget innan han slängde i det i vattnet. Varför gjorde han så undrar ni, jo då högg fisken bättre sa han! å det kanske stämde för det högg nästan direkt, farfar började hala in av linan men när han skulle dra upp firren över relingen sprätte den till och släppte. Det var lika bra det sa han för det var bara en liten gäddsnipa, den får växa till sig i sommar sen ska jag lura den, så det så.


Vi ror lite längre ut sa farfar, så skaru få se sa han. Jag ändrade kurs och rodde längre ut, mot mitten av sjön. Jag rodde och rodde men inget hände, farfar halade in all lina och tog upp kaleva draget och tittade på det och sa, skru svika mig den här gången eller! ska jag bli tvungen å byta drag, vad tycker du Per sa han? Ähh ge det en chans till sa jag, okej vi provar ett tag  till då sa han å slängde i det i en lång vid båge efter båten.

Jag började bli trött i armarna när han plötsligt skrek till, nu du.. ska du få se..jag har nog lurat gammel gäddan i stället, för det är nåt stort på! det går trögt som bara den att hala in  sa han alldeles upprymd av den spännande stunden innan man visste vad det var för nåt som hade fastnat på farfars tur drag. 

Men vad är det farfar har fångat tänkte jag..ett,ett sjöodjur kanske... ja det får vi veta en annan gång fotsättning följer.. Tjenis för nu.






Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag blir alltid så glad när du har skrivit. Kikar in här varje dag. Tusan oxå att jag inte kom ihåg gamel farfar bättre, han verkar så rolig. Men det är ju skitbra att du kan berätta för oss hur han va. Så skriv meeeera! :)

2011-04-11 @ 23:14:37
URL: http://surfgirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0