Målarn

Året är 1968 å jag är 13år och har fått mitt första jobb som målare, men mitt allra första jobb med egen lön var att plocka flyghavre åt ultuna som äger jätte mycket åkrar hemma utan för Uppsala. Men nu är det hemma i Dalby som gäller. Det var så att farmor,s bror Bertil Borgström behövde få sina uthus målade, ett gammalt hönshus som nu användes som föråd,vedbod med mera och Bertils stora fiskebod precis nere vid sjön. Bertil frågade om farmor och farfar visste om någon som kunde hjälpa han med målningen för han hade fullt upp med fisket och sitt jobb som kyrkvaktmästare nere vid Dalby kyrka.

Jadå! det vet vi sa båda i mun på varandra...Per kan görat! Bertil såg förundrat på mig, kan du verkligen det!

Jag vart lite överumplad av farmor och farfars snabba svar och innan jag hann svara sa farfar..klart Per kan det..han är ju stora karln nu! och jag får väl klara mig själv några dagar.. men i samma andetag sa han..Per är väl ledig på kvällarna..för det måste han vara.. ifall vi ska ut på sjön och ta upp några fina fiskar! eller hitta på nåt annat tok.

Jadå klart han får ledigt på kvällarna om han får jobbet vill säga,svarade Bertil.

Jag är som ni vet väldigt noga sa Bertil, så det får inte bli nåt fuskjobb, är du säker på att du klarar av det sa han direkt till mig. Stärkt av farmor och farfar, så svara jag,,självklart så gör jag det och jag ska vara väldigt noga. Bra sa Bertil jag anställer dig men vad är dina lönekrav sa han? Jag visste inte alls vad jag skulle svara på det utan satt och såg fundersam ut och tänkte stilla för mig själv..jag kan väl görat gratis, jag får ju ändå så mycket av dom alla..både av farmor och farfar och även en slant av Bertil då och då när jag hjälpt han att klippa gräset eller då jag hjälpt till och rensa ur näten från fiskarna han fått. Då sa Bertil..duger det med 5 kronor i timman? jag vart alldeles paff..5 spänn i timman, det blir ju en förmögenhet bara på några dagar tänkte jag.

Du har just anställt en målare svarade jag, då säger vi så sa Bertil och reste sig upp och sträckte fram näven,jag tog den och tackade och bockade. Du börjar kl 08.00 i morgon avslutade han, ålright sa jag.

Fortsättning följer....

Stora sjöodjuret

Vad var det farfar hade fått på sitt bästa fiskedrag, ja det skulle vi snart få veta. Farfar kämpade och drog i fiskelinan men emellanåt fick han släppa efter för det vart för mycket motstånd, jag är rädd att den här gamla linan går av skrek han till mig..fort ro bakåt en stund så ska jag nog luran den rackars bumligen. Såja nu räcker det manade han mig. Nu ska du få se på fan tabletter sa han och började sakta dra in linan igen.

Snart var hela linan inhalad och plötsligt såg man en stor skugga alldeles utanför relingen...vad är det förnåt skrek jag i falsett! Farfar såg vild ut i blicken...det vete f-n sa han men stort är det, jag rår aldrig dra upp den i båten så ro till klinten sa han. Klinten va en ganska stor ö och den låg närmast oss så jag började att ro dit. Sakta å lungt sa farfar så den inte anar nåt? den kan väl inte veta vad vi gör undrade jag..men jag sa inget utan rodde på så försiktigt jag kunde.

Vi kom fram utan att den hade släppt från kroken, vad skulle vi få se? Jag hoppade upp på bryggan och förtöjde båten medans farfar höll fast i linan med ett stadigt grepp. Kuta och kolla i nån av båtarna om det finns  en håv sa han bestämt.

Jag kuta iväg och.. tur som en tokig så hitta jag en stor och fin fiskehåv i första båten jag kollade i. Jag röck åt mig den kuta tillbaka så fort jag kunde, här, här kolla ropade jag till farfar innan jag var framme! farfar nickade och hojta tillbaka, bra jobbat, hit med den snabbt som attan .. jag börjar bli trött i armarna sa han.
Farfar fick håven och han tröck ned den i vattnet bakom båten på direkten. Den får ju knappt plats i håven sa farfar, är det storgösen sa jag.. näh sa farfar men äntligen har jag lurat gammel gäddan för här är den sa han och hiva upp den i båten. Men hua så stor å läskig den såg ut..som en krokodil tyckte jag i allafall.

Men farfar var glad och stolt som en tupp.. jag har fiskat så länge jag minns och försökt fånga den här rackarn sa han och fortsatte.. jag har haft den på kroken många gånger förut men då har den alltid kommit loss och lurat mig istället, men den här gången drog jag längsta strået sa han å garvade högt.

Fast vet du vad sa han till mig, vi ska inte äta den för det är ingen ide! varför inte svarade jag, näh du den är alldeles för gammal och täig i köttet så vi får försöka ta några andra mindre rackare.

Men vad ska vi göra med den då undrade jag, vi ska skänka den till fiske affären i Uppsala för jag vet att dom gubbarna oxå har försökt fånga den, men nu ska du och jag få den äran för alltid, ho,ho skockade han.

Men den kommer ju att rutna sa jag, närå svarade han, dom ska få stoppa upp den så kommer den hålla i minst hundra år, men vi får lägga den i Bertils is stack tills vi kan åka till stan och lämmna över den.

Näh.. nu fortsätter vi en stund så får vi se om vi kan få upp nån firre till kvällsmat oxå. Det var nog våran tur dag för vi fick några fina abborrar och en lagom stor gös som farmor gjorde ordning,supergod och farfar rökte abborarna senare på eftermidagen... mums,mums.

Nya äventyr en annan gång.. natti,natti

Fisketuren

Dagen efter hemkomsten från fafars syster i  Gävle vaknade jag ganska tidigt, runt kl 08.00, av att farfar hojta från köket..det är dags å vakna nu din sjusovare. Jag stutsade upp från sängen fort som bara den innan farfar kom in och kastade kallt vatten eller hitta på nåt annat tok, det hände i bland då han tyckte att jag sov bort hela dan, fast han gjorde det med med glimten i ögat förstås för han tyckte om att skoja med mig.
Ja så var frukosten avklarad, mycket och gott som alltid, för farmor sa att farfar och jag måste ha mycket mat i magarna om vi skulle orka hela förmiddagen!

Vad ska ni hitta på idag då undrade hon? Vi ska ut å ta upp en stor gös till kvällsmat sa farfar, å kanske några fina aborrar eller siklöja som jag kan lägga in i röken, det blir väl gott, mums sa farmor och jag i mun på varandra. Vi knallade iväg ner till sjön, vi genade över farmors bror Bertils tomt, det fick vi göra. Bertil Borgström som han hette bodde alldeles nedanför farmor och farfar, deras tomter gränsade mot varandra och det var där farmor och hennes bror hade vuxit upp, ett jätte fin ställe, alldeles ner vi sjön ekoln.

Nere vid sjön fanns en stor sjöbod som Bertil förvarade en massa fiskeredskap i. Det var två rum i sjöboden i det inre rummet hade han en massa nät och andra saker som en fiskare måste ha. Men farfar hade sina fiske grejor i det första rummet,dom låg i en gammal trälåda, rev,krokar å sånt, farfar tog med hela lådan ut till hans roddbåt,
för vi skulle ta den i stället för Tuffa Viktor som var han stora fiskebåt.

Det är ju bara du och jag sa farfar så den räcker bra. Vill du ro! sa han till mig! då vi lossade båten, det gör jag gärna sa jag och tog plats i mitten av båten. Farfar satte sig längst bak och började genast att rota i lådan med fiskegrejorna.

Va i helfrisyr är mitt kaleva drag skrek han rakt ut, ere nån drummel som har tjuvlånat det! å inte lagt tillbaka det..då dj..... nähh här ere ju..ursäkta,ursäkta, jag vart riktigt orolig sa han för jag måste ha det för det är ju mitt tur drag,han satte fast det på linan och spottade tre gånger på draget innan han slängde i det i vattnet. Varför gjorde han så undrar ni, jo då högg fisken bättre sa han! å det kanske stämde för det högg nästan direkt, farfar började hala in av linan men när han skulle dra upp firren över relingen sprätte den till och släppte. Det var lika bra det sa han för det var bara en liten gäddsnipa, den får växa till sig i sommar sen ska jag lura den, så det så.

Vi ror lite längre ut sa farfar, så skaru få se sa han. Jag ändrade kurs och rodde längre ut, mot mitten av sjön. Jag rodde och rodde men inget hände, farfar halade in all lina och tog upp kaleva draget och tittade på det och sa, skru svika mig den här gången eller! ska jag bli tvungen å byta drag, vad tycker du Per sa han? Ähh ge det en chans till sa jag, okej vi provar ett tag  till då sa han å slängde i det i en lång vid båge efter båten.

Jag började bli trött i armarna när han plötsligt skrek till, nu du.. ska du få se..jag har nog lurat gammel gäddan i stället, för det är nåt stort på! det går trögt som bara den att hala in  sa han alldeles upprymd av den spännande stunden innan man visste vad det var för nåt som hade fastnat på farfars tur drag.

Men vad är det farfar har fångat tänkte jag..ett,ett sjöodjur kanske... ja det får vi veta en annan gång fotsättning följer.. Tjenis för nu.