Målarn

Året är 1968 å jag är 13år och har fått mitt första jobb som målare, men mitt allra första jobb med egen lön var att plocka flyghavre åt ultuna som äger jätte mycket åkrar hemma utan för Uppsala. Men nu är det hemma i Dalby som gäller. Det var så att farmor,s bror Bertil Borgström behövde få sina uthus målade, ett gammalt hönshus som nu användes som föråd,vedbod med mera och Bertils stora fiskebod precis nere vid sjön. Bertil frågade om farmor och farfar visste om någon som kunde hjälpa han med målningen för han hade fullt upp med fisket och sitt jobb som kyrkvaktmästare nere vid Dalby kyrka.

Jadå! det vet vi sa båda i mun på varandra...Per kan görat! Bertil såg förundrat på mig, kan du verkligen det!

Jag vart lite överumplad av farmor och farfars snabba svar och innan jag hann svara sa farfar..klart Per kan det..han är ju stora karln nu! och jag får väl klara mig själv några dagar.. men i samma andetag sa han..Per är väl ledig på kvällarna..för det måste han vara.. ifall vi ska ut på sjön och ta upp några fina fiskar! eller hitta på nåt annat tok.

Jadå klart han får ledigt på kvällarna om han får jobbet vill säga,svarade Bertil.

Jag är som ni vet väldigt noga sa Bertil, så det får inte bli nåt fuskjobb, är du säker på att du klarar av det sa han direkt till mig. Stärkt av farmor och farfar, så svara jag,,självklart så gör jag det och jag ska vara väldigt noga. Bra sa Bertil jag anställer dig men vad är dina lönekrav sa han? Jag visste inte alls vad jag skulle svara på det utan satt och såg fundersam ut och tänkte stilla för mig själv..jag kan väl görat gratis, jag får ju ändå så mycket av dom alla..både av farmor och farfar och även en slant av Bertil då och då när jag hjälpt han att klippa gräset eller då jag hjälpt till och rensa ur näten från fiskarna han fått. Då sa Bertil..duger det med 5 kronor i timman? jag vart alldeles paff..5 spänn i timman, det blir ju en förmögenhet bara på några dagar tänkte jag.

Du har just anställt en målare svarade jag, då säger vi så sa Bertil och reste sig upp och sträckte fram näven,jag tog den och tackade och bockade. Du börjar kl 08.00 i morgon avslutade han, ålright sa jag.

Fortsättning följer....


Kommentarer
Postat av: pess

Haha 5 spänn! Fast det var ju mycket då antar jag. Vad kan det vara som idag tror du, 100kr? Vad spännande...så glad att du skriver om allt nu så vi får veta! :) Bästa pappa!

2011-04-30 @ 00:50:59
URL: http://surfgirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0