farfar försov sig

En ny dag å jag är upp med tuppen, för här ska målas tänkte jag när jag klev upp redan kl 07.00 och utan farfars tjoho..dags att kliva upp nu..halva dan har ju redan gått!!! fast klockan bara brukade vara halv åtta på morgonen.
Men farmor hon va redan uppe och höll på att fixa frukosten, jag smög upp bredvid henne och frågade..sover farfar ännu... ja du får smyga in och väcka honom ..hi,hi, kittla han under fötterna vetja sa hon med ett jätteflin på munnen. va f,n det här måste jag ta hand om. Det var nog första gången som det hänt..så jag gjorde som farmor sa. Smög som en gasell in i deras sovrum, å i den vänstra sängen låg han och snarka som en liten gris! he,he det här ska bli roligt tänkte jag. Men jag kittla han inte under fötterna utan....

Jag smög fram till skrivbordet och började leta, men hittade inget där utan fick leta vidare, men vad letar jag efter tänker ni? jo ett snöre eller en tråd av nåt slag hade jag i tanken! och jag hittade ett i farmors sy skrin som stod alldeles bredvid skrivbordet. Jag tog en ganska lång bit av en björntråd, som är ganska starkt från farmors skrin.

Så smög jag fram till farfars säng och knöt försiktigt fast hans stortå med ett riktig dubbel slag av tråden och vidare till sänggaveln där jag snurrade runt tråden dubbelt igen så det inte fanns en chans att den gick av på direkten i varje fall.

Jag klarat utan att farfar vaknade, och smög då ut i köket till farmor, fällan är gillrad sa jag till henne. Hon tittade fundersamt på mig och frågade, du har väl inte gjort nåt farligt! närå sa jag och berätta vad jag gjort, ja det var ju finurligt gjort sa farmor och sa i nästa andetag.. då du.. Per.. vet jag hur vi ska få upp sjusovarn!

Hon skramlade med en gammal ko skälla som dom hade förr i tiden när gubbarna skulle komma hem och äta.
Det lät nåt förfärligt när man gjorde det innomhus, jag vågade knappt titta in mot sovrummet , men kikade i varje
fall in mot farmor och farfars sovrum och.... på andra toksignalen med ko skällan reste sig farfar rakt upp i sängen och hoppade ur den nästan jämmfota, fast det vart ju ett ganska bra stopp i ena benet då foten satt fast i tråden. Farfar svor lite tyst för sig själv då han
kravlade runt på golvet med tråden runt stortån. Jag kunde inte hålla mig längre utan sprang in och ropade .. farfar, farfar.. vakna din sjusovare.. han kolla barskt upp mot mig.. men insåg på en gång att jag hade gjort honom ett litet spratt och han märkte ganska snart tråden runt stortån.

Ahhaa.. din lille spelevink..har du bundet fast mig va!! han tog sig loss ganska fort och började jaga mig runt i rummen.. jag kuta som en galning runt runt, men insåg att han kommer få fast mig snart..så jag kuta ut i köket till farmor och tog skydd hos henne och bad henne..rädda mig snart kommer han.

Farfar kom smygande in i köket och sa..finns det några busungar här eller!! Jag gav mig till känna och han garva när han såg mig..för jag såg nog ganska rädd ut ändå fast jag var ganska säker där hos farmor.

Farfar erkände nästan direkt att han försovit sig.. fast det inte gällde nån guldmedalj så var det ändå ett litet nederlag för farfar.. för han ville alltid vara den som var uppe först. och så vart det lilla jag efter farmor förstås, kul som bara den.

men farfar och jag vart kompisar igen efter bara ett litet tag.. fast farfar försökte att spela arg för mitt bus tag.

Men det var bara ett spel..för i nästa andetag sa han åt mig ..passa dig i morgon bitte.å garva samtidigt lite tyst, för du  kanske  får träffa jätten bull då, eller någon annan läskig figur.sa han. Ähh.sa jag du bara luras....

Vi får höras i morrn eller nån annan dag bästa hälsningar Holmen, pappa, morfar å raggare.

krami









Kommentarer
Postat av: Diana

HAHA, din tok, jag trodde han skulle bli jätte arg! =)

2011-05-05 @ 10:13:49
URL: http://dianasvantan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0