Första dagen på jobbet

Jag behövde ingen väckarklocka för att komma upp i tid, för farmor släppte in Ante till mig och han slickade mig i ansiktet och buffade på mig så jag var tvungen att kliva upp, då först vart han nöjd och sprang ut ur rummet. Ja Ante var alltså deras stora hund! en schäfer.

Jag tog på mig kortbyxorna och sprang ut till farmor i köket, va e farfar frågade jag, han kommer snart sa farmor,han skulle bara gå efter tidningen. Jaha svarade jag samtidigt som jag slog mig ner med en duns på köks stolen. Farmors varma choklad smakade underbart och med två skogaholms limpmackor med stark ost på så var frukosten snart avklarad. Tack för frukosten sa jag till farmor,varsegod svarade hon. Bär det av ner till Bertil nu undrade hon! Japp sa jag klockan är ju snart åtta å jag skulle ju börja då, ja men spring då ner till han då så du inte kommer försent första dagen.

Det tar bara en minut att springa ner till Bertil, så jag hade fortfarande några minuter på mig innan klockan slog åtta. Jag bankade på dörren och till slut kom gammelmorrmor och öppnade, ja alla kallade henne så,,gammelmomor.. det var farmor,s och Bertils mamma och hon var jättegammal.

Ja men hejsan Per sa hon när hon sköt upp dörren, vill du ha en karamell eller ere nåt annat du behöver!
Jag undrar om Bertil är hemma? svarade jag, Näh han står där nere vi hönshuset sa hon och pekade. Han sa att en målare skulle komma idag och hjälpa han med att måla . Jamen det är ju jag sa jag till henne, Näh..du är ju Per och du är väl Björns pojk , Jamen det är...ähh jag struntar i det för gammelmormor kan vara lite virrig i bland
och tids nog får hon väl syn på mig när jag står där nere och målar.

Bertil ...skrek jag å han vred på huvudet och tittade upp mot mig, jaa svarade han, skynda på ner hit , jag var på plats på två röda. Jag har rört ihop en blandning av sågspån och trälim och den ska du spackla in i dom här stora torr sprickorna sa Bertil och pekade på dom, fast det är bara på den här södra vägg gaveln som du behöver görat, så börja med det jobbet sen kan du börja måla på någon av dom andra väggarna så limmet i den här geggan får tid på sig att torka.

Att spackla i alla springor tog ett par timmar, precis när jag var klar kom Bertil tillbaka, ja men det här ser ju bra ut sa han och granskade väggen. Och nu ska du ta piasavan och borsta bort all röfärg som sitter löst , när det är klart kan du komma upp till huset för då har nog morsan klart med lunchen, Bertil syftade på sin gamla mamma förstås. Jag borstade och borstade, det dammade som bara den, det var alldeles rött i luften omkring mig men,men jobbet måste ju göras och precis när jag var klar med sista väggen skrek gammelmormor från förstutrappen..målar,n  å Bertil det är maat hojta hon flera gånger.

Jag kuta upp och klev rakt in i köket, gammelmormor stod med ryggen emot mig,  hon vände sig om med potatis kastrullen i handen men så fick hon syn på mig och gav till ett illvrål och kastade upp kastrullen i köks taket.

Jag vart lika rädd själv ..och skrek till baka.. dela av ilvrålet som var ett jättehögt skrik men även av hennes blick och kastrullen med potatis som duns ner i köksgolvet med ett jätteskrammel. Vad är du för fuling sa hon och pekade på mig med darrande hand.Jag vart alldeles paff, känner du inte igen mig gammelmormor sa jag, det är ju jag Per ..Björns pojk.

Phu sa hon jag trodde du var en myrling eller nåt sånt trolskt..men,men hur ser du ut i ansiktet pöjk gå sta och titta på dig själv i spegeln, jag kuta ut i hallen och kollade men hur ser jag ut! jo gammelmormor hade rätt..jag var alldeles röd i hela ansiktet och i håret , jag såg ut som värsta krigsmålade indianen, Jag kutar ner till sjön och sköljer av mig skrek jag in till gammelmormor, gör du det svarade han och kröp omkring på golvet och jagade potatis. Jag mötte Bertil halvvägs ner till sjön han såg alldeles förskräckt ut, men hur ser du ut...jag berätter vid maten svara jag utan att sakta ner. Framme..jag kuta rätt ut på bryggan och plumsa i på direkten.

När jag sköljt av mig gick jag tillbaka upp mot Valdemarsvik som Bertils hus och ställe hette.. det kurrade i magen, jag var jätte hungrig. Kom in målarn och sätt dig å ta för dej av maten sa gammelmormor och pekade på stolen närmast fönstret. Jag satte mig ner och högg in med god aptit på potatis och stekt falukorv egen odlad saltgurka, stekt ägg och hårt bröd med kaviar och iskall mjölk, mums va gott det var, Bertil bröt tystnaden.. Men Per hur såg du ut egentligen...jag berättar vidare en annan gång

Ha det gott hälsn// Holmen.. Pappa, Morfar och raggare KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0