Rödskin i Valdemarsvik

Ja hur såg jag ut egentligen, värsta indianen!  klart gammelmormor vart rädd, jag får ha lite mer koll på,t så jag inte skrämmer ihjäl gamla Elisabeth Borgström som min farmor och hennes bror Bertil,s mamma hette.

Vi hade precis käkat klart då Bertil reste sig å sa, jag måste  åka ner till kyrkan för vi har ett bröllop i morgon så jag måste snygga till lite, å jag reste mig också och sa och jag ska hinna måla norra gaveln på hönshuset,innan jag tar kväller, ja det är bra Per men du ska inte jobba längre än till kl 16.00 sa Bertil för tänk på att du ska jobba imorgon igen  å du ska ha hinna med lite fritid oxå..visst? Ja, ja  självklart sa jag å tack å mycket.

Gammelmormor sa.. jag  diskar undan lite och försöker få  igång tvättmaskinen en gång till, innan det är till att rusta iordning kvällsmaten. Du målarn..sa hon vänd åt mitt håll.skaru äta kvällsmat med oss eller! Tack men farmor Tyra sa att jag skulle komma upp och äta kvällsmat med dom svarade jag. Jaha svarade hon, då vet jag att du slipper svälta sa hon och började plocka av bordet.

Jag kuta ner till hönshuset och öppnade röfärgsburken och började röra om med en stor pinne, det var jätteviktigt att röra om ordentligt.. det hade Bertil lärt mig, för om man inte rörde om skulle en massa olja och färgpiggment ligga kvar i botten på burken å det var inge bra. Jag rörde om ca tre minuter sen hällde jag upp lite i en mindre burk som det var lättare att ha med sig upp på stegen.

Så var norrgaveln klar utan några större missöden å stänk..ja lite stänk på fönsterrutan bara men det går bra att ta bort med ett rakblad när det har torkat sa Bertil. Bra sa jag för mig själv..då får det torka över natten så skrapar jag bort det i morrn.
Jag satt in penseln i en plastpåse och snurrade runt den så slapp jag hålla på med vatten och försöka få bort all färg,  för i plastpåsen höll den sig mjuk å fin ändå.

Min första dag som målare var över, jag gick förbi gammelmormor där hon stog utanför huset och grejade med nåt, tack för i dag sa jag, hon kollade upp och nickade och sa..målarn..jobbar du i morgon oxå, ja jag börjar kl 08.00 svarade jag.. ålright då syns vi i morgon sa hon,helt plötsligt aalldeles klar i knoppen, konstigt tänkte jag,ibland virig å nästa gång inte! hmm...

Farmor å farfar frågade direkt när jag kom innanför dörren..hur har det gått idag då? Det har gått bra, jag har spacklat,borstat hela hönshuset och hunnit målat norrgaveln sa jag stolt.

Duktigt Per sa båda två, vi visste väl att du skulle fixat! Men du har inte satt foten i färgburken som farbror Melker eller nåt sånt tok frågade dom.

Ja,jo en liten malör vart det sa jag..berätta,berätta sa dom nyfiket. Så berätta jag om hur jag såg ut efter röfärgsborstningen och hur gammelmormor hade skrikit rakt ut..att hon såg nåt konstigt väsen innan jag hann lugna henne och säga att det bara var jag Per... Stackars  gamla mamma  sa farmor, fast hon skratta lite ändå åt hennes inbillning och farfar garva högt som bara den, ha,ha ho,ho skockade han..det skulle jag ha velat sett..indianer på krigsstigen i Valdemarsvik..ha,ha,ho,ho. Ja hon får nog lära sig att se både det ena och det andra i sommar avsluta farfar.

Jag måste avsluta oxå för den här gången vi hörs en annan gång  Hejdådå från Holmen, pappa morfar och raggare.






Kommentarer
Postat av: pess

Haha galet! Vad duktig du var som jobbade så hårt ändå!

2011-05-03 @ 22:59:39
URL: http://surfgirl.bogg.se
Postat av: Diana

Hej pappsen, nu har jag läst ifatt.

Jag blir avundsjuk på alla dina minnen & upptåg!!

När jag tänker tillbaks på när jag va liten minns jag knappt någonting & absolut inget som det här.

Du hade nog bättre umgänge med dina mor & farföräldrar än vad jag har haft. Synd.

Det låter så mysigt alltihop.

Undr varför inte jag minns...

Älskar dig! Puss*

2011-05-04 @ 15:24:13
URL: http://dianasvantan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0